Op 7 juni heeft een deel van het VOGIN- en GO Fonds bestuur een bezoek gebracht aan PixelPeople in Eindhoven. Na de kennismaking en een korte inleiding kregen wij een demonstratie van de PixelPeople “wandeltocht”.  De tocht begint in “de slimste woning” naast het Evoluon en leidt de bezoeker naar een plein op Stijp-S. Het was een eerste versie, dus nog niet uitontwikkeld.

Feedback van VOGIN en GO Fonds:

  • Er zit een bepaalde tegenstijdigheid in het feit dat je mensen oproept voorzichtiger te zijn met Internet en de dingen die we de deelnemers laten doen in de tocht.
  • Zou je deelnemers het spel op een eigen device kunnen laten doen?  Dit heeft het Pixelpeople team ook overwogen, maar de Augmented Reality onderdelen werken niet op veel (oudere) mobiele telefoons. Toch nog een keer goed over nadenken ( Een plan B versie bedenken kan geen kwaad)
  • De app maakt gebruik van software (PIPL) om informatie van deelnemers van internet te halen. We zouden daarbij ook dingen kunnen vinden die niet in de haak zijn. Hoe gaan we daar mee om?  We moeten daar goed over nadenken. We moeten hier iets over opnemen in onze AVG verklaring en in FAQ.
  • We moeten zorgen dat we een AVG compliant privacy verklaring hebben en ons daar aan houden (bv de data van deelnemers wissen na deelname).
  • We zouden het spel een keer kunnen laten “auditen” door Vrijbit of Bits of Freedom.
  • Het concept is interessant en heeft ludieke componenten. Het is ook duidelijk dat het nog niet af is. Er is nog een hoop werk te doen.
  • De educatieve component zou verbeterd kunnen worden; er zijn heel veel – privacy gerelateerde -dingen te zien op Strijp-S die de moeite waard zijn om aan de deelnemers te vertellen.
  • We zouden meer aandacht kunnen geven aan “jeugd”. In de praktijk waarschijnlijk 16+ jeugd i.v.m. met de privacy wetgeving (maar misschien ook ouders met kinderen).
  • In het kader van Mediawijsheid kan dit een product zijn voor scholen.
  • Overwegen om een camera heat-map te maken om te illustreren hoeveel camera’s er in dit gebied zijn.
  • Gebruik maken van de tablet (en/of aanwezige camera’s) om beeld en geluidsopnamen te maken van de deelnemers.
  • Gaan we wat met gezichtsherkenning doen? Antwoord; dat is wel een overweging.  Een idee was om emotie te meten op een bepaald punt in de route.
  • De route heeft nu nog veel te grote “gaten”. Er gebeurt te weinig. Je hebt iets van 8 punten nodig op de route.
  • De aanzet van het verhaal is leuk, maar dit moet vaker terug komen een uitgewerkt worden; Jhackson, veel vaker terug laten komen en ontwikkelen als virtueel personage.
  • Probeer groepsdynamiek te krijgen door conflict te introduceren of competitie. Eventueel een punten telling introduceren.
  • Doe meer met de slimste woning;  veel meer laten zien.

De planning is om 1 november klaar te zijn met het project. Het project moet in ieder geval in 2019 afgerond worden.

We zien er naar uit!