Dit jaar heeft VOGIN GO Fonds drie mooie en baanbrekende projecten binnen de erfgoed sector een substantiele financiele ondersteuning toegekend. Te weten:

HDAT

HDAT (Historical Dutch-Asiatic Trade) is een interactieve data-driven simulatie, documentaire en installatie rondom het Nederlands-Aziatische handelsnetwerk in de 18e eeuw. De VOC neemt een prominente plek in de wereldgeschiedenis in, maar de precieze werking van dit netwerk is voor velen onzichtbaar.  

Met nieuwe technologieën en oude boekhoudingen willen we deze wereld op een digitale manier reconstrueren. We willen laten zien hoe schepen en goederen zich verplaatsen door de tijd, naar verschillende locaties, waar ze culturen met elkaar verbinden. In deze tijdsopname zijn de verhalen en de diagrammen met elkaar verweven. Hierin hopen we de conversatie tussen de historicus en de geïnteresseerde te verrijken met een perspectief dat zonder data onmogelijk was.  

De geschiedenis laat ons zien hoe de samenleving is gevormd en hoe deze zich mogelijk in de toekomst kan ontwikkelen. We denken dat dit een nieuwe vorm kan zijn om deze geschiedenis te vertellen.

Mediascape

In MediaScape (een samenwerking tussen Beeld en Geluid en het CWI) wordt een innovatief model voor het toegankelijk maken van audiovisueel cultureel erfgoed ontwikkeld. In plaats van generieke applicaties zoals de welbekende zoekingangen op archieven en catalogi, gaan we “genereuze applicaties” ontwerpen die beter in staat zijn om de potentie van digitale erfgoedcollecties tot zijn recht te laten komen.

We gaan alternatieve vormen van toegang tot de collecties ontwikkelen om verbindingen te leggen tussen interesse van individuen en erfgoedobjecten. We maken hierbij gebruik van de state-of-the-art in informatietechnologie als AI, XR  en Intelligent Agents. Om deze applicaties te ontwikkelen is een “interface” nodig die deze nieuwe technieken kan verbinden met de legacy systemen die het fundament vormen van archieven.

In MediaScape slaan we een brug tussen twee werelden. Samen met erfgoedpartners ontwerpen we “proefopstellingen” die in directe interactie met bezoekers laten zien hoe de nieuwe ontwerpen werken.

Denkende Dingen

VPRO Medialab ontwikkelt in samenwerking met schrijver Niels ’t Hooft “Denkende Dingen” (werktitel), een verhalende Augmented Reality-app die de gebruiker boeit en vermaakt, maar vooral aan het denken zet over de morele implicaties van steeds slimmer wordende apparaten.

Via de smartphonecamera is er in je huiskamer een slimme stofzuiger verschenen, zo intelligent dat het/zij/hij niet alleen zelfstandig je vloer stofvrij kan houden, maar ook amusante gesprekken met je voert. Zo intelligent dat cleaning en kletsen al gauw niet meer genoeg zijn. Je stofzuiger wil erkenning! Liefde! Actie! Al gauw is de vraag: word je medeplichtig aan een robotrevolutie of een AI-oppressor, in een hypermoderne vorm van slavernij?

Kunstmatige intelligentie en smart devices zijn in opkomst, maar we staan er zelden bij stil wat hiervan de maatschappelijke gevolgen zullen zijn. Door deze thematiek op een verhalende manier te adresseren, brengt Denkende Dingen deze technologie letterlijk dichtbij huis.